SPRÁVNÝ VÝDEJ

spravny_vydej_00Pohyb

K fyzické aktivitě je obecně potřeba přistupovat stejně přirozeně jako k jídlu: Víme, že potřebujeme jíst každý den, dokonce několikrát. Je to prostě přirozená fyziologická potřeba našeho těla. Vzpomeňte si na situaci, kdy jste delší dobu nejedli (s výjimkou řízených půstů), jak vaše tělo reagovalo – únava, slabost, občas bolesti hlavy, nechuť k životu. Je to normální a přirozené.

A prakticky stejným či silně podobným způsobem naše tělo reaguje na situace, kdy mu nedopřejeme fyzický pohyb. Tyto projevy sice nejsou tak silné jako v případech nedostatku stravy a my je navíc z důvodu kombinace otupělosti a určité schopnosti přizpůsobovat se podmínkám, ve kterých žijeme, nevnímáme tak citlivě. Tělo ale trpí a každý sportovec potvrdí, jak moc je bolestivé, když nemá svoji „dávku pohybu“.

Existuje pár základních pravidel, jak si stanovit správnou pohybovou aktivitu:

  1. Vybrat vhodný typ pohybu

spravny_vydej_01Vybraná forma pohybu by měla být pro nás dlouhodobě zvládnutelná, měla by nás bavit a měli bychom být zároveň zdravotně způsobilí tuto zátěž zvládnout. Forma zátěže by měla být taková, abychom zvládli i její pravidelné rozvíjení a zdokonalování (neměli bychom výkonnostně stagnovat). V neposlední řadě by tato aktivita měla být pro nás finančně i organizačně dostupná. 

  1. Zvolit správnou intenzitu

spravny_vydej_02Intenzitou fyzické činnosti rozumíme její investici na úrovni času a současně energetickou náročnost pohybu. S tím je spojeno jedno jednoduché pravidlo: „Je lepší trénovat méně a víc si pohybu užívat, než se snažit na sportovišti ze sebe vydat maximum a odcházet s pocitem, že nás přejel parní válec.“ 

  1. Nastavit pravidelnost

spravny_vydej_03Pravidelnost tréninku je matkou úspěchu. V tomto okamžiku neřešme, jestli budete sportovat 4x nebo 7x týdně. Klíčové je nastavení dlouhodobě trvajícího režimu, kdy si prostě zvykneme na to, že pohyb je pravidelnou a nedílnou součástí života – stejně jako konzumace stravy nebo spánek. Spousta lidí má tendenci z různých důvodů nezvládat dodržování jakkoli nastaveného režimu a vznikající deficity pak dohánět zvýšenou zátěží. Toto je, prosím, cesta doslova do pekel, protože dramaticky zvyšujeme riziko vzniku zranění nebo přetrénování.

Objednejte si nyní ?? doplnit vhodnou formulaci ??

Pokud máte zájem o námi nabízené výživové poradenství, nebo se chcete dotázat na další detaily nabízených služeb. Klikněte na tlačítko „Mám zájem“ a můžete nás kontaktovat.